The Pierced Side
Ratzinger
Translated from Spanish version by Fr. Jordi Rivero

John the evangelist traces both sacraments [baptism and the Eucharist] to the cross: he sees them springing from the open side of the Lord (19:34) and discovers there the fulfillment of a word of Jesus in his farewell speech: "I go and I shall return "(Greek). "Therefore I come; yes, my departure - death on the cross - is also my return." Cf. John 14:27-31a

While we live, our body is not just the bridge that connects us to each other, it is also the barrier that separates us, that locks us into the impenetrable stronghold of ourselves ... His open side is the symbol of the new openness that the Lord has won in death. Thereafter, it removes the barrier of his body: blood and water flow from his side throughout history in a huge flow, as the Risen One, is the open space that invites us all.

His return is not a distant event at the end of time: It began at the time of his death, from which he came to us in a whole new way. Thus, in the Lord's death was fulfilled the destiny of the grain of wheat: if not buried, it remains sterile, but if it falls into the earth and dies, it produces much fruit (Jn 12:24). We all still live by the fruit of this grain of wheat that died. In the bread of the Eucharist, we receive endless multiplication of the loaves from the love of Jesus Christ, rich enough to satisfy the hunger of all ages.

Cardinal Joseph Ratzinger [Pope Benedict] Easter Meditations, 1969

 

Spanish
El evangelista Juan remonta ambos sacramentos [del bautismo y de la eucaristía] a la cruz: los ve brotar del costado abierto del Señor (19,34) y descubre allí el cumplimiento de una palabra de Jesús en su discurso de despedida: "me voy y volveré " (griego). " Por lo tanto, vengo; sí, mi partida - la muerte sobre la cruz - es también mi regreso".  Juan 14,27-31a

Mientras vivimos, nuestro cuerpo no es sólo el puente que nos úne unos a otros, es también la barrera que nos separa, nos encierra en el reducto infranqueable de nosotros mismos... Su costado abierto es el símbolo de la nueva apertura que el Señor se granjeó en la muerte. En lo sucesivo, se quita la barrera de su cuerpo: la sangre y el agua fluyen de su costado a través de la historia en un flujo inmenso; como Resucitado, es el espacio abierto que nos convida a todos.

Su vuelta no es un acontecimiento lejano, situado al final de los tiempos: comenzó a la hora de su muerte, de donde vino a nosotros, de un modo totalmente nuevo. Así, en la muerte del Señor, se cumplió el destino del grano de trigo: si no es enterrado en tierra, queda infecundo, pero si cae en tierra y muere, da mucho fruto (Jn 12,24). Todos nosotros, todavía vivimos del fruto de este grano de trigo que murió. En el pan de la eucaristía, recibimos la multiplicación inagotable de los panes del amor de Jesucristo, bastante rico para saciar el hambre de todos los siglos. 

Cardenal Joseph Ratzinger [Papa Benedicto XVI]Meditaciones de Semana Santa, 1969

 

Love Crucified